Η υπόθεση που απασχολεί την ελληνική επικαιρότητα σχετικά με τις αγροτικές επιδοτήσεις και τις δηλώσεις ζώων ξεκίνησε πολλά χρόνια πριν, όταν διαμορφώθηκε ένα πλαίσιο που ευνοούσε τη στρέβλωση των στοιχείων και επέτρεπε την εκτεταμένη καταστρατήγηση των κανόνων στις ενισχύσεις. Από το 1998, με την ίδρυση της ΑΓΡΟΓΗ Α.Ε., διαπιστώνεται ότι δημιουργήθηκαν οι συνθήκες που διευκόλυναν ψευδείς δηλώσεις ζώων, κυρίως προβάτων και αιγών, με αποτέλεσμα την καταγραφή ανύπαρκτων κοπαδιών, υπερβολικών εκτάσεων βοσκοτόπων και ανύπαρκτων παραγωγών. Το σύστημα αυτό συνέχισε να λειτουργεί και μετά τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων στον ΟΠΕΚΕΠΕ, χωρίς επαρκείς ελεγκτικούς μηχανισμούς και με ασαφή στοιχεία κτηματολογίου και δασικών χαρτών. Η απουσία σύγχρονων ελέγχων και η αδυναμία διασταύρωσης των στοιχείων συνέβαλαν στη διόγκωση ενός προβλήματος που για χρόνια υπονόμευε την αξιοπιστία του συστήματος επιδοτήσεων στην ελληνική αγροτική παραγωγή. Κατά τη διάρκεια αυτών των ετών, εμφανίστηκαν φαινόμενα όπως οι δηλώσεις εισαγόμενου γάλακτος που παρουσιαζόταν ως ελληνικής προέλευσης, οι εκτεταμένες ψευδείς δηλώσεις παραγωγής και η έκδοση πλαστών τιμολογίων που είχαν ως στόχο την αθέμιτη είσπραξη ΦΠΑ. Οι πρακτικές αυτές επηρέασαν άμεσα και την παραγωγή φέτας ΠΟΠ, καθώς η προέλευση και η ποιότητα του γάλακτος που χρησιμοποιείται για την παραγωγή της τέθηκαν υπό αμφισβήτηση, όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Οι πρώτες ενδείξεις για την έκταση του προβλήματος άρχισαν να γίνονται γνωστές όταν διαπιστώθηκε από τις ελεγκτικές αρχές ότι οι δηλώσεις ζώων ήταν σε πολλές περιπτώσεις υπερδιπλάσιες από την πραγματική δυναμικότητα των ελληνικών κτηνοτροφικών μονάδων. Η διαφορά αυτή δημιούργησε σημαντική αμφιβολία για την πραγματική προέλευση του γάλακτος που χρησιμοποιούνταν για την παραγωγή φέτας, ενός προϊόντος που προστατεύεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση με τη σήμανση ΠΟΠ. Το ζήτημα πήρε διεθνείς διαστάσεις όταν άλλες χώρες, που επιδιώκουν να παράγουν και να εμπορεύονται φέτα, άρχισαν να αμφισβητούν τη νομιμότητα της ελληνικής παραγωγής, υποστηρίζοντας ότι η φέτα που κυκλοφορεί στην αγορά ενδέχεται να προέρχεται από γάλα μη ελληνικής προέλευσης ή από ποσότητες που δεν αντιστοιχούν στα δηλωθέντα κοπάδια. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε στην Ελλάδα σημαντικό πρόστιμο ύψους 392,2 εκατομμυρίων ευρώ για κακή διαχείριση των αγροτικών επιδοτήσεων, ενώ ταυτόχρονα ανακοίνωσε τη μείωση της χρηματοδότησης κατά 5% στα προγράμματα ενισχύσεων. Η πολιτική πίεση που ασκήθηκε οδήγησε στην παραίτηση πέντε κυβερνητικών στελεχών, μεταξύ των οποίων και ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Μάκης Βορίδης, ο οποίος υπέβαλε την παραίτησή του για να υπερασπιστεί, όπως δήλωσε, την τιμή και την αθωότητά του. Η δικογραφία που έχει κατατεθεί στη Βουλή περιλαμβάνει περίπου 3.000 σελίδες και εξετάζει πιθανά ποινικά αδικήματα που σχετίζονται με την υπόθεση.
Παράλληλα, η υπόθεση ανέδειξε σοβαρές παρατυπίες και στον τομέα της βιολογικής μελισσοκομίας. Το πρόβλημα αποκαλύφθηκε όταν για το πρόγραμμα ενίσχυσης της βιολογικής μελισσοκομίας, με προϋπολογισμό 18,8 εκατομμύρια ευρώ, κατατέθηκαν αιτήσεις που ξεπερνούσαν τα 170 εκατομμύρια ευρώ, με τις περισσότερες να προέρχονται από την Κρήτη. Οι αιτήσεις αυτές αφορούσαν παραγωγούς που φέρονταν να διαθέτουν από 300 έως και 500 μελίσσια, χωρίς όμως να έχουν στην κατοχή τους τις αντίστοιχες κυψέλες. Το πρόβλημα επιδεινώθηκε από το γεγονός ότι επιτήδειοι δήλωναν βοσκοτόπια ακόμη και σε άλλες χώρες, όπως στη Βόρεια Μακεδονία, για να καλύψουν τις απαιτήσεις των επιδοτήσεων. Η κυβέρνηση αντέδρασε άμεσα μπλοκάροντας τις πληρωμές για τα προγράμματα βιολογικής μελισσοκομίας και κτηνοτροφίας μέχρι να ολοκληρωθούν αυστηροί έλεγχοι. Ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Χρήστος Κέλλας ανακοίνωσε ότι οι πληρωμές δεν θα προχωρήσουν αν δεν προηγηθούν επαληθεύσεις των δηλωθέντων στοιχείων και διασταυρώσεις με τα πραγματικά δεδομένα. Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, μέσω του Υπουργού Κώστα Τσιάρα, ξεκαθάρισε ότι από εδώ και στο εξής, όλες οι πληρωμές για βιολογικές ενισχύσεις θα γίνονται μόνο μετά από ενδελεχείς ελέγχους. Η ενίσχυση των διαδικασιών διασταύρωσης και η εφαρμογή νέων εργαλείων παρακολούθησης είναι βασικές προτεραιότητες, ώστε οι επιδοτήσεις να κατευθύνονται αποκλειστικά σε παραγωγούς που πραγματικά τηρούν τις προϋποθέσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο, αποφασίστηκε επίσης η προώθηση της συγχώνευσης του ΟΠΕΚΕΠΕ στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων έως το 2026, προκειμένου να ενισχυθεί ο έλεγχος και η διαφάνεια στη διαχείριση των αγροτικών επιδοτήσεων. Η συγχώνευση αναμένεται να προσφέρει πιο αξιόπιστη και αποτελεσματική παρακολούθηση των δηλώσεων, καθώς και ευρύτερη πρόσβαση σε διασταυρούμενα στοιχεία που θα προέρχονται τόσο από φορολογικά όσο και από γεωργικά δεδομένα. Παράλληλα, δρομολογείται η πλήρης καταγραφή των αγροτικών εκτάσεων μέσω του κτηματολογίου και η ολοκλήρωση των βοσκοτοπικών χαρτών, ώστε να αποφεύγονται στο μέλλον ψευδείς δηλώσεις εκμεταλλεύσεων.
Οι πραγματικοί κτηνοτρόφοι και μελισσοκόμοι βρίσκονται σήμερα εγκλωβισμένοι σε μια δύσκολη πραγματικότητα, καθώς καλούνται να αποδείξουν την αξιοπιστία τους σε ένα περιβάλλον που για χρόνια επέτρεπε τις παρατυπίες. Παρά το γεγονός ότι αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής πρωτογενούς παραγωγής, βιώνουν τις συνέπειες των πρακτικών τρίτων, οι οποίες τους στερούν άμεσες ενισχύσεις και τους τοποθετούν υπό αυστηρό έλεγχο. Οι αληθινοί παραγωγοί είναι σήμερα αιχμάλωτοι μιας δυσμενούς συγκυρίας, αναμένοντας την πλήρη αποκατάσταση της διαφάνειας και τη δίκαιη απονομή των ενισχύσεων που τους ανήκουν.
Πηγές: https://e-agrotis.gr/2025/06/%ce%b5%ce%b9%ce%b4%ce%ae%cf%83%ce%b5%ce%b9%cf%82/opekepe-kivernisi-paratiseis-ipoyrgon.html
https://e-agrotis.gr/2025/06/%ce%b5%ce%b9%ce%b4%ce%ae%cf%83%ce%b5%ce%b9%cf%82/feta-kindynos-skandala-zoa-epidotiseis.html
https://e-agrotis.gr/2025/06/%ce%b5%ce%b9%ce%b4%ce%ae%cf%83%ce%b5%ce%b9%cf%82/opekepe-dikografia-voyli-epidotiseis-xrimata.html
https://e-agrotis.gr/2025/06/%ce%b1%ce%b3%cf%81%cf%8c%cf%84%ce%b5%cf%82/pliromes-viologiki-ktinotrofia-melissokomia-elegxoi.html