ΑΜΦΙΚΤΙΟΝΙΑ ΑΚΑΡΝΑΝΩΝ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Για τις πληροφορίες και τις φωτογραφίες που περιλαμβάνονται, χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία από τον ιστότοπο xiromeronews.blogspot.com, στο άρθρο του Ντίνου Στυλιανού (Η φορεσιά της Βονιτσάνας μέσα από σκίτσα του Γάλλου περιηγητή Andre Grasset Saint Sauveur), Πέμπτη 18 Ιουλίου 2024. Το άρθρο μας χρησιμοποιεί στοιχεία δημιουργημένα από ΑΙ.
Η Φορεσιά της Βονιτσάνας μέσα από τα Σκίτσα του Andre Grasset Saint Sauveur
Η παραδοσιακή φορεσιά της Βονιτσάνας αποτελεί ένα ανεκτίμητο κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής, όπως αποτυπώνεται στα σκίτσα του Γάλλου περιηγητή Andre Grasset Saint Sauveur. Μέσα από τις καταγραφές του στα τέλη του 18ου αιώνα, μπορούμε να δούμε μια λεπτομερή αναπαράσταση της ενδυμασίας των γυναικών της Βόνιτσας εκείνης της εποχής.
Ιστορικό Πλαίσιο
Πριν το τέλος του 18ου αιώνα, η Βόνιτσα βρισκόταν υπό γαλλική κυριαρχία, αποτέλεσμα της Συνθήκης του Καμποφόρμιο το 1797. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο Γάλλος περιηγητής Andre Grasset Saint Sauveur επισκέφθηκε την περιοχή και κατέγραψε λεπτομερώς τις παρατηρήσεις του. Μεταξύ αυτών, συμπεριλαμβάνονταν και σκίτσα που απεικόνιζαν την τοπική ενδυμασία.
Οι άνδρες απεικονίζονται με δύο διαφορετικούς τύπους παραδοσιακής ενδυμασίας:
- Ο πρώτος άνδρας (αριστερά) φοράει ένα κοντό, ανοιχτό πουκάμισο με ζώνη στη μέση και κοντή φουστανέλα. Στα πόδια του φοράει δερμάτινα υποδήματα και κρατάει ένα μακρύ πιστόλι.
- Ο δεύτερος άνδρας (δεξιά) φοράει ένα μακρύ παλτό με κουμπιά και ζώνη στη μέση, κάτω από το οποίο διακρίνονται το παντελόνι και τα κλασικά υποδήματα της εποχής. Στα χέρια του κρατάει ένα ραβδί και ένα καπέλο.
Η γυναικεία φορεσιά ξεχωρίζει με περίτεχνα κεντήματα που καλύπτουν όλη την επιφάνεια της. Το μακρύ πανωφόρι, με τη χαρακτηριστική πυκνή πλέξη στο κάτω μέρος, προσδίδει ιδιαίτερη κομψότητα και φινέτσα..
Κεφαλόδεσμος: Η γυναίκα φοράει έναν περίτεχνο κεφαλόδεσμο που καλύπτει το κεφάλι της και πιθανόν δεμένο πίσω ή στο πλάι. Είναι διακοσμημένος και μπορεί να έχει κάποιου είδους κορδέλα ή κορδόνι.
Κοσμήματα: Υπάρχει πιθανότητα η γυναίκα να φοράει κοσμήματα όπως σκουλαρίκια ή κολιέ, αν και δεν είναι ξεκάθαρα εμφανή στην εικόνα.
Φόρεμα: Το κύριο ένδυμα είναι ένα μακρύ φόρεμα, το οποίο καλύπτει όλο το σώμα μέχρι τις γάμπες. Το φόρεμα έχει μακριά μανίκια και είναι διακοσμημένο με λεπτά σχέδια και μοτίβα, πιθανόν λουλούδια ή γεωμετρικά σχήματα.
Ζώνη: Φαίνεται να υπάρχει μια ζώνη ή ζωνάρι στη μέση, το οποίο συγκρατεί το φόρεμα και το δίνει σχήμα. Η ζώνη είναι πιθανόν από το ίδιο ύφασμα με το φόρεμα ή μπορεί να είναι και διαφορετικού χρώματος ή υλικού.
Εξωτερικό ένδυμα: Υπάρχει ένα εξωτερικό ένδυμα, πιθανόν ένα πανωφόρι ή κάπα, το οποίο φοριέται πάνω από το φόρεμα και ανοίγει μπροστά. Αυτό το ένδυμα είναι αμάνικο και μακρύ και φτάνει μέχρι τα γόνατα.
Παπούτσια: Η γυναίκα φοράει απλά παπούτσια, πιθανόν δερμάτινα ή υφασμάτινα, τα οποία είναι άνετα για περπάτημα.
Video Ai Generated, Στο βίντεο φαίνεται τι κίνηση μπορεί να είχε η φορεσιά!
Η Φορεσιά της Βονιτσάνας: Ένα Έργο Τέχνης
Το 2012, η Σοφία Παλιογιώργου, σύζυγος του Ναυάρχου Λεωνίδα Παλιογιώργου, προχώρησε στην αναπαραγωγή της φορεσιάς της Βονιτσάνας, βασισμένη στα σκίτσα και τις περιγραφές του Sauveur. Αυτή η πρωτοβουλία έγινε στη μνήμη του συζύγου της και αποσκοπούσε στη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής, με την πρόθεση να δημιουργηθεί ένα λαογραφικό μουσείο στη Βόνιτσα.
Η ενδυμασία αποτελείται κυρίως από μετάξι και ασήμι. Όλα τα υφασμάτινα μέρη της φορεσιάς έχουν βάση το μετάξι ή είναι εξ ολοκλήρου μεταξωτά, ενώ τα μεταλλικά στοιχεία είναι από καθαρό ασήμι. Το φόρεμα είναι κεντημένο σε όλη του την επιφάνεια, και το μακρύ πανωφόρι κατασκευάστηκε με πυκνή πλέξη για να αποκτήσει το χαρακτηριστικό γύρισμα στο κάτω μέρος του. Η φορεσιά τοποθετήθηκε πάνω σε πλαστική κούκλα και φυλάσσεται σε κρυστάλλινη βιτρίνα, προστατεύοντάς την από τη φθορά του χρόνου.
Η κατασκευή της φορεσιάς ήταν μια διαδικασία που απαιτούσε μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια. Τα κεντήματα και η πλέξη έγιναν με τη χρήση παραδοσιακών τεχνικών, ώστε να διατηρηθεί η αυθεντικότητα της ενδυμασίας. Η διαδικασία αυτή όχι μόνο διατήρησε τις παραδοσιακές τεχνικές ζωντανές αλλά και ανέδειξε την εξαιρετική δεξιοτεχνία των δημιουργών.
Παρά την εθελοντική εργασία πολλών ανθρώπων, το κόστος κατασκευής της φορεσιάς ξεπέρασε τις δώδεκα χιλιάδες ευρώ. Αρχικά, η φορεσιά τοποθετήθηκε στην αίθουσα συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου και αργότερα μεταφέρθηκε στην είσοδο του δημαρχείου, όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα. Αυτή η τοποθέτηση επιτρέπει στους κατοίκους και τους επισκέπτες να θαυμάσουν την ενδυμασία και να μάθουν για την ιστορία της.
Μοναδικότητα και Σημασία
Η φορεσιά της Βονιτσάνας είναι η μοναδική υλοποίηση από τα τρία σκίτσα που συμπεριέλαβε στην περιήγησή του ο Sauveur, παρουσιάζοντας τις ενδυμασίες των κατοίκων της τότε αυτόνομης συμπολιτείας του Ακρωτηρίου. Αυτή η αναπαράσταση αποτελεί ένα σημαντικό τεκμήριο της τοπικής ιστορίας και παράδοσης, διατηρώντας ζωντανή τη μνήμη του παρελθόντος για τις επόμενες γενιές.
Η ύπαρξη και η διατήρηση της φορεσιάς αυτής έχει πολλαπλές σημασίες. Από τη μια, πρόκειται για ένα έργο τέχνης που αναδεικνύει την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής. Από την άλλη, αποτελεί μια συμβολική γέφυρα που συνδέει το παρελθόν με το παρών.
Δείτε μερικά σκίτσα που θα μπορούσαν να είναι παραλλαγές , σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε!