Η παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Λευκάδα σηματοδότησε μια σημαντική στιγμή για το νησί, με την έναρξη λειτουργίας του νέου αγωγού ύδρευσης. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, αναδείχθηκε το ζήτημα της υποθαλάσσιας ζεύξης, το οποίο φαίνεται να διχάζει τους τοπικούς φορείς και την κυβέρνηση.
Ο βουλευτής Λευκάδας Θανάσης Καββαδάς, κατά την τοποθέτησή του, τόνισε τις προσπάθειες της κυβέρνησης για την αναβάθμιση του νησιού. Ανέφερε ότι, η Λευκάδα έχει λάβει περίπου εξήντα εκατομμύρια ευρώ για διάφορα έργα, εκτός του βιολογικού καθαρισμού, όπου δεν έγινε ένταξη. Ειδική μνεία έκανε στις υποδομές ύδρευσης, οι οποίες βρίσκονται σε κακή κατάσταση, και στην ανάγκη αποκατάστασής τους για να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής των κατοίκων.
Αναφέρθηκε και στην υποθαλάσσια ζεύξη, επισημαίνοντας τις ενέργειες που έχουν γίνει για την προώθηση των μελετών. Ωστόσο, υπογράμμισε ότι εκκρεμεί η εξασφάλιση περίπου 680.000 ευρώ για την ολοκλήρωσή τους. Παράλληλα, έθεσε το ερώτημα αν η τοπική κοινωνία συμφωνεί με την υλοποίηση του έργου, αναφέροντας επιστολές φορέων που εκφράζουν αντίθετες απόψεις.
Ο Δικηγορικός Σύλλογος, με πρόεδρο τον Γεράσιμος Γαντζίας, δήλωσε τη συμφωνία του με το έργο, τονίζοντας ότι δύο πρωθυπουργοί έχουν υποσχεθεί την υλοποίησή του, και εκφράζοντας την ελπίδα ότι δεν θα χρειαστεί και τρίτος. Οι υπόλοιποι φορείς, όπως ο Μανώλης Θερμός από την Ένωση Ξενοδόχων και ο Σωτήρης Κηρολιβανός από το Τεχνικό Επιμελητήριο, τάχθηκαν υπέρ της ζεύξης, υποστηρίζοντας ότι θα φέρει σημαντικά οφέλη στο νησί.
Όμως, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, Σωτήρης Σκιαδαρέσης, χαρακτήρισε το έργο άχρηστο και αναρωτήθηκε αν υπάρχουν διαθέσιμα εκατό εκατομμύρια ευρώ για να πραγματοποιηθεί το έργο, και αν υπάρχουν, πρότεινε, να δοθούν τα χρήματα σε άλλες, πιο άμεσες προτεραιότητες.
Απάντηση Μηστοτάκη
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στην τοποθέτησή του, ξεκαθάρισε ότι η υποθαλάσσια ζεύξη δεν αποτελεί άμεση προτεραιότητα για την κυβέρνηση. Ανέφερε ότι οι διαθέσιμοι πόροι θα διατεθούν για πιο αναγκαία έργα, όπως η αποχέτευση και ο βιολογικός καθαρισμός, που είναι ζωτικής σημασίας για τη Λευκάδα.
Έθεσε το ερώτημα αν οι κάτοικοι προτιμούν να δαπανηθούν 100 εκατομμύρια ευρώ για τη ζεύξη ή για τα έργα υποδομών που είναι άμεσα αναγκαία.
Ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση πρέπει να δώσει προτεραιότητα στις ανάγκες όλης της Ελλάδας, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η Θεσσαλία χρειάζεται 1,4 δισεκατομμύρια ευρώ για την αποκατάσταση.
Παρά τις δηλώσεις του πρωθυπουργού, ο βουλευτής Λευκάδας Θανάσης Καββαδάς επανήλθε στο θέμα, προτείνοντας την εξέταση εναλλακτικών μορφών χρηματοδότησης, όπως οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), οι οποίες δεν θα επιβαρύνουν το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Εξέφρασε, επίσης, την πεποίθηση ότι πρέπει να δοθούν οι 680.000 ευρώ για τη συνέχιση των μελετών, με τον πρωθυπουργό να αφήνει αυτό το ενδεχόμενο ανοιχτό.
Η παρούσα κατάσταση δεν ευνοεί τη χρηματοδότηση του έργου της υποθαλάσσιας ζεύξης, όμως η προετοιμασία και η ωρίμανση του φακέλου του έργου είναι κρίσιμες για την εξασφάλιση μελλοντικής χρηματοδότησης. Όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν, το έργο θα μπορεί να ενταχθεί άμεσα. Ωστόσο, υπάρχει ο κίνδυνος η καθυστέρηση να οδηγήσει σε μεγαλύτερη αναβολή ή ακόμη και εγκατάλειψη του έργου, αν οι προτεραιότητες της κυβέρνησης συνεχίσουν να επικεντρώνονται σε άλλες ανάγκες.
Κάτοικοι & Πραγματικότητα
Οι κάτοικοι της Λευκάδας βρίσκονται σε μια δύσκολη κατάσταση. Ο Οικισμός Φρύνη και όχι μόνο, έχει μείνει πολλές ήμερες χωρίς νερό, φέτος το καλοκαίρι! Σκουπίδια και μυρωδιές παντού! Το κυκλοφοριακό κομφούζιο με την γέφυρα, που επηρεάζει και εργαζόμενους από τον δικό μας Δήμο, είναι και φέτος το καλοκαίρι , τεράστιο πρόβλημα!
Παρόλο που το νησί δεν διαθέτει επαρκείς βασικές υποδομές, όπως ύδρευση και αποχέτευση, η επιθυμία για την υποθαλάσσια ζεύξη παραμένει ισχυρή. Οι “άρχοντες”, βλέπουν σε αυτό το έργο μια σημαντική ευκαιρία για την οικονομική ανάπτυξη και την αύξηση του τουρισμού. Ωστόσο, ίσως κάποιοι βλέπουν μόνο το προσωπικό τους συμφέρον, αδιαφορώντας για τους απλούς πολίτες που παλεύουν καθημερινά με προβλήματα ύδρευσης και αποχέτευσης, σε ένα νησί με υψηλό κόστος διαβίωσης σε σύγκριση με άλλες περιοχές της Ελλάδας.
Η πραγματικότητα είναι σκληρή: το κόστος της υποθαλάσσιας ζεύξης ανέρχεται σε εκατό εκατομμύρια ευρώ, και αυτή τη στιγμή η κυβέρνηση δεν διαθέτει αυτά τα κονδύλια. Αντιθέτως, προτιμά να επενδύσει σε πιο άμεσες ανάγκες, όπως η βελτίωση του δικτύου ύδρευσης και της αποχέτευσης. Οι πόροι είναι περιορισμένοι και οι προτεραιότητες πρέπει να θέτονται με βάση τις πιο επείγουσες ανάγκες.
Αυτό δημιουργεί ένα παράδοξο: ενώ κάποιοι επιθυμούν την υποθαλάσσια ζεύξη για να ενισχύσουν την τοπική οικονομία και τον τουρισμό, οι βασικές υποδομές δεν είναι σε θέση να υποστηρίξουν αυτή την ανάπτυξη. Χωρίς επαρκή ύδρευση και αποχέτευση, το νησί δεν μπορεί να προσφέρει τις απαραίτητες συνθήκες για την υποδοχή περισσότερων επισκεπτών.
ΑΠΟΡΙΕΣ
Καταλήγουμε σε μερικές ερωτήσεις:
Όταν αυξηθεί ο αριθμός των επισκεπτών, πώς θα καλυφθούν οι ανάγκες για νερό;
Πώς θα διασφαλιστεί η υγιεινή με το υπάρχον αποχετευτικό σύστημα;
Πού θα παρκάρουν τα οχήματα;
Έχετε σκεφτεί αν ο ΝΕΟΣ ΑΓΩΓΟΣ θα μπορεί να καλύψει την αυξημένη ζήτηση ή απλά θα καλύψει τις τωρινές ήδη αυξημένες ανάγκες;